بازرگانی چیست؟

بازرگانی چیست؟

بازرگانی عبارت از داد و ستد میان نمایندگان اقتصادی می باشد . معمولاً بازرگانی به مبادله ی کالا ، خدمات و یا هر چیز با ارزشی ، بین مشاغل یا اشخاص می پردازد. از منظر وسیع ، ملت ها علاقه مند هستند که با ایجاد شغل و تولید کالاها و خدمات مفید ، تجارت را به گونه ای بهبود بخشند که رفاه شهروندان را تقویت کند.

 

مفهوم بازرگانی

بازرگانی معمولاً به خرید و فروش کالاها و خدمات، توسط سازمان های در مقیاس بزرگ اشاره دارد. خرید یا فروش یک کالای منفرد توسط یک مصرف کننده به عنوان معامله تعریف شده است ، در حالی که بازرگانی به کلیه معاملات مربوط به خرید و فروش آن کالا در یک اقتصاد اشاره دارد. بازرگانی بیشتر در سطح بین المللی انجام می شود و نشان دهنده ی خرید و فروش کالا بین ملت ها است.

 فعالیت های بازرگانی با مدیریت صحیح می توانند به سرعت سطح زندگی یک ملت را ارتقاء داده و جایگاه خود را در جهان افزایش دهند. با این حال اگر مدیریت در اجرای بازرگانی مناسب نباشد، مشاغل بزرگ می توانند بیش از حد قدرتمند شوند و این مسئله اصلا به نفع شهروندان عادی نیست. بسیاری از کشورها در زمینه ی ارتقاء و مدیریت بازرگانی ها، آژانس های دولتی تاسیس کرده اند. مانند وزارت بازرگانی که در اکثر کشور ها وجود دارد.

سازمان های بزرگ به عنوان عضوی از یک تشکیلات بزرگ با صدها کشور دیگر، بازرگانی را در مرزها تنظیم می کنند. به عنوان مثال ، سازمان تجارت جهانی قوانینی را برای تعرفه های مربوط به واردات و صادرات کالا بین کشورها وضع کردند. این قوانین برای تسهیل تجارت و ایجاد بستری مناسب برای کشورهای عضو در نظر گرفته شده است.

 

نکته های کلیدی:

  • بازرگانی به مجموع خرید و فروش کالاها و خدمات توسط سازمانهای بزرگ اشاره دارد.
  • بازرگانی الکترونیکی نوعی از بازرگانی است که در آن کالاها بصورت الکترونیکی از طریق اینترنت فروخته می شوند.

 

ظهور بازرگانی الکترونیکی

ایده ی بازرگانی در حال گسترش بوده است تا این که بشر در قرن 21 به بازرگانی الکترونیکی دست پیدا کرد. بازرگانی الکترونیکی هرگونه معامله ی بازرگانی و یا تجارتی که شامل انتقال اطلاعات مالی از طریق اینترنت است را توصیف کند. بازرگانی الکترونیکی برخلاف بازرگانی سنتی ، به مصرف کنندگان فردی امکان می دهد ارزش کالاها و خدمات را بدون وجود هیچ مانع و واسطه ای مبادله کنند.

بازرگانی الکترونیکی نحوه ی رفتار اقتصاد را تغییر داده است. در گذشته ، واردات و صادرات یک کشور ، موانع محاسباتی زیادی را هم از طرف خریدار و هم از طرف فروشنده به وجود آورده بود. این شرایط محیطی را ایجاد کرده است که فقط شرکت های با مقیاس بزرگ می توانستند از مشتریان صادراتی بهره مند شوند. اکنون با ظهور اینترنت و تجارت الکترونیکی ، صاحبان مشاغل کوچک این فرصت را دارند که  مشتریان بین المللی را بازاریابی کرده و سفارشات بین المللی را انجام دهند.

شرکت هایی از هر شکل و اندازه می توانند در تجارت بین المللی شرکت کنند. شرکت هایی که صادرات را مدیریت می کنند با فراهم کردن زمینه ی فروش بین المللی به مشاغل کوچک داخلی کمک می کنند. این شرکت ها با شناسایی خریداران بین المللی و شرکت های داخلی، به مشاغل کوچک کمک می کنند. بازرگانان کالاها را مستقیماً از یک تولید کننده داخلی یا خارجی خریداری می کنند و سپس کالاها را بسته بندی می کنند و آنها را به عنوان یک نهاد جداگانه می فروشند و با این کار سود بیشتری دارند.

One Reply to “بازرگانی چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *