سئو یا بهینه سازی وبسایت چیست؟

سئو چیست ؟

SEO (سئو) که از حروف ابتدایی کلمات در عبارت “Search Engine Optimization” گرفته شده است، مفهومی است که در مورد علم بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو استفاده می‌گردد. در واقع سئو به هر اقدامی گفته می‌شود که توسط افراد برای بالابردن رتبه‌ی سایت در موتورهای جستجوگر مانند گوگل انجام می‌شود. سئو به رشد بازدید در جستجوهای طبیعی۱ (organic search) تمرکز دارد. سئو عناصر تکنیکی و خلاقانه که در بهبود رتبه، ترافیک و افزایش آگاهی در موتورهای جستجو لازم هستند را در برمی‌گیرد.

جنبه‌های متفاوتی وجود دارد که در سئو باید در نظر گرفته شود، از کلماتی که در صفحات وبسایت خود استفاده می‌کنید تا طرقی که دیگر سایت‌ها مطلبی را به صورت لینک به سایت شما ارجاع می‌دهند. سئو فقط روشی برای ایجاد وبسایتی که مورد علاقه‌ی موتورهای جستجو باشد نیست، بلکه با سئو وبسایت شما بیشتر مورد قبول افراد نیز قرار خواهد گرفت.

سئو 1

دلیل نیاز به سئو

لازم است بدانیم که کم هزینه ترین و مهم‌ترین روش افزایش بازدید از وبسایت، کسب جایگاه قابل قبول در موتورهای جستجو است. اکثر ترافیک وب۲ توسط موتورهای جستجویی مانند گوگل (Google)، بینگ (Bing) و یاهو (Yahoo) فراهم می آید، اگرچه ترافیک شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند بازدیدکننده‌هایی را به سمت وبسایت شما جذب کند، اما غالباً این موتورهای جستجو هستند که بیشتر مورد توجه کاربران اینترنت قرار می‌گیرند. چنانچه وبسایت شما محتوا، خدمات، محصولات، اطلاعات و یا هر چیز دیگری را فراهم آورد، این موضوع مصداق دارد.

موتورهای جستجو از این نظر که ترافیک هدفمند فراهم می‌کنند بی بدیل هستند، یعنی مردم به دنبال چیزی که شما ارائه می‌دهید می‌گردند. موتورهای جستجو اصلی‌ترین عامل در تحقق این موضوع به شمار می‌روند. اگر آن‌ها نتوانند وبسایت شما را بیایند، فرصت‌های زیادی را در جذب ترافیک و بازدیدکننده از دست خواهید داد.

مطلب دیگری که در این بخش حائز اهمیت محسوب می‌شود، کلماتی هستند که کاربر در مورد موضوعی خاص آن‌ها را وارد کرده و جستجو می‌کند. به این کلمات در انگلیسی Search Term و یا Query گفته می‌شود. این کلمات ارزش خارق العاده ای دارند. تجربیات نشان داده است که ترافیک موتورهای جستجو می‌تواند باعث موفقیت چشم‌گیر یک سازمان شود. ترافیک هدفمند به یک وبسایت با خود عمومیت و درآمد فراوان به همراه دارد. سرمایه گذاری بر سئو، میزان منفعتی استثنائی در مقایسه با دیگر انواع بازاریابی و تبلیغات خواهد داشت.

رابطه‌ی سئو با موتورهای جستجو

موتورهای جستجو هوشمند هستند، اما هنوز به کمک نیاز دارند. موتورهای اصلی همواره در بهبود تکنولوژی خود در جستجوی عمیق‌تر وب و کسب نتیجه‌های بهتر برای کاربران تلاش می‌کنند. اگرچه محدودیتی در عملکرد موتورهای جستجو وجود دارد. در حالیکه اعمال صحیح سئو می‌تواند باعث جذب هزاران بازدیدکننده و افزایش توجه به وبسایت شما شود، عملکردهای اشتباه نیز باعث دیده نشدن و به فراموشی سپردن وبسایت شما برای همیشه خواهند شد. در این بخش نگاه مختصری به نحوه‌ی عملکرد موتورهای جستجو خواهیم داشت.

سئو3

موتورهای جستجو دو وظیفه‌ی اصلی دارند: جستجو و ساختن فهرستی از اطلاعات، فراهم کردن لیستی رتبه بندی شده از وبسایت‌هایی که بیشترین ارتباط با موضوع جستجو شده را دارا هستند. برای یک موتور جستجو، مرتبط بودن چیزی فراتر از یافتن یک صفحه با کلمات صحیح است. لازم به ذکر است در روزهای ابتدایی وب، موتورهای جستجو از این فراتر نمی‌رفتند و به همین دلیل نتایج جستجو از ارزش پایینی برخوردار بود. اما در طی سالیان گذشته مهندسین راه‌های بهتری برای تطابق نتایج با موارد جستجو یافته اند. امروزه صدها عامل بر “مرتبط بودن” تأثیرگذار است که در این مطلب برای پرداختن به تک تک آن‌ها مجالی نیست.

عموماً موتورهای جستجو فرض را بر این قرار می‌دهند که محبوبیت یک وبسایت با ارزشمندی آن رابطه‌ی مستقیم دارد و باید بدانید این فرضیه از باب رضایتمندی کاربر در نتایج جستجو، موفق گزارش شده است.

اصول پایه در سئو

زمانی که برای اولین بار وارد دنیای بهینه سازی موتور جستجو (بهینه سازی وبسایت) و یا همان سئو (SEO) می‌شوید، ممکن است از حجم مطالبی که باید فرا بگیرید واهمه پیدا کنید. تعداد زیادی از بهبود دهنده‌های حرفه ای که مدت زیادی است کار خود را آغاز کرده اند با هر به روز رسانی گوگل، موارد جدیدی را می‌آموزند.

باید بدانید اگرچه سئو مؤلفه‌های زیادی را در برمی‌گیرد، ولی هر کدام از این مؤلفه‌ها به تنهایی پیچیده نیستند. سئو دارای اصولی است که در واقع بسیار قابل یادگیری هستند. بسیار خوب، کدام یک از اصول سئو باید نخست فرا گرفته شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *